mandag, januar 27, 2014

Hermetikk og boksåpnere


Kulde, snø, føyke, vind, tynnkledd, dårlig tid og alt det der og hva skjer?
Jo - bilen er tom for strøm. Er det noe problem da? Nei det går raskt og fikse og det tyder bare å¨litt manglende vedlikehold så det er tilogmed egen feil. Så hva gjør man da? Jo da åpner man panseret da..

Når man åpner panseret på en Volvo XC70 2009 sier det stort sett "klikk". I dag sa det "Kli..sskkzzzzpang"
Hva skjedde? Jo wire til panserlås røk tvers av.

Minner igjen om:
Kulde, snø, føyke, vind, tynnkledd, dårlig tid og alt det der...

Hva gjør jeg nå?
Sikkert ingen problem tenker jeg. Enten må jeg finne en løsning på å lade bilen så jeg kan KJØRE etter hjelp eller jeg må finne en måte å åpne panser på så jeg kan lade bilen selv...
Leter, fryser...banner litt akkurat da det kommer en snøhaug og legger seg ned i nakken og smelter seg vei ned mot der snø ikke skal smelte.
Idè!! Ringer Bilspiten på Kongsberg. Ikke bare har de peiling på Volvo men de har super service.
Ringer...Blir umiddelbart satt over til en tekniker...Hjelpen er nær.
Tekniker tenker...Jeg hører det knaker. Problem!
Tekniker finner en annen tekniker. To teknikere tenker. Jeg hører ikke det knaker da det blåser opp. Ligger på ryggen i nysnøen. Kjenner t-skjorta har glidd opp. F**n!!!
Snøen er fremme der snø ikke skal være.
Mannen fra Bilspiten er tilbake på tråden og forteller meg det jeg begynte å skjønne selv.
"Du har et problem!" - Jo takk
Panser må opp. Det finnes ingen annen løsning. Panser vil ikke opp!

Det er omtrent her jeg skjønner at jeg akkurat nå har en hermetikkboks som ligner på en Volvo. Og det er omtrent nå jeg husker unyttige quiz-ting som foreksempel at det tok 48 år fra hermetikken ble oppfunnet til de fant opp boksåpneren!!

Vel,vel..iom jeg ikke er finsk og har heller ingen annen gyldig grunn til å kave rundt i snøen en mandag formiddag - med eller uten klær - velger jeg å takke teknikermannen fra Bilspiten så mye for hjelpen da han antyder at jeg bør ringe veihjelp og få bilen opp til de.

Jeg kan da ikke ringe etter en redningsbil for en bil som egentlig er i orden men bare har bestemt seg for å leke hermetikk? Kunne den ikke lekt varmepumpe eller noe isteden?

Jeg gikk for innbruddsmetoden.

To timer senere..

Bilen er i gang men jeg må nok en tur på Bilspiten.
Mangler alle klips i grillen, mangler ...ikke en, men...to panserlåser. En fjør som ikke hadde så mye annet fornuftig å si i kulda enn"spo-o-oing" er borte. Visuelt ser jeg at jeg fortsatt har ti fingre, men fysisk kjennes det ut som de er borte.

Vel,vel...det er sikkert folk som har det verre på en mandag

Moralen er...Vedlikehold av bil er viktig. Dersom du ikke har spesielt sansen for frosne rumpeballer!
Jeg er bare sjeleglad for at Volvo nå produseres i Kina. Hadde det vært svensk standard på de klipsa hadde jeg antakelig skrevet mer om istapper og rumpeballer enn jeg har skrevet om bil...

Ingen kommentarer: