mandag, mai 31, 2010

Test av Sony Ericsson Xperia X10 Mini


Da har jeg hatt Sony Ericsson Xperia X10 Mini en helg og jeg kan ikke si annet enn at den lille tassen overrasker til de grader. Jeg prøvde å gå inn i dette med åpne øyne men jeg må innrømme at fordommene lå tykt utenpå da jeg åpnet pakken, men allerede der begynte egentlig oppturen.

Androidsystemet var helt nytt for meg og jeg har aldri vært begeistret for annen type telefon enn de med knapper som sier "klikk" eller i verste fall "klakk" når man trykker på de.

Mange klager på at denne modellen ikke rakk(?) å få inn den nyeste versjonen av Android-systemet (V.2.1) før release og de sier med andre ord at dette et et gammelt system (Versjon 1.6).
For meg som ikke har prøvd noe annet (Les: Vet bedre) blir dette bare en positiv sak for jeg syntes ,så langt, det er bra slik det er.
Android-systemet gjør at telefonen kommer ferdig, klar til bruk med et visst oppsett, men man kan laste ned haugevis med applikasjoner selv. 

Telefonen lå enkelt og pent innpakket sammen med 2GB minnekort, lader (USB og 220v - kombi) samt et headset og en MiniSD-overgangsstick.

Det første jeg skulle gjøre var å få de gamle kontaktene mine over på denne telefonen og her oppdager vi at M2-kort som Sony Ericsson tidligere har benyttet er byttet ut med Micro-SD. Svært irritererende, men det er mulig Sony Ericsson har en annen grunn enn det komersielle så jeg skal ikke la dette gå ut over telefonen.
Vi måtte da finne alternativer å få over telefonlisten på. Dette var ikke lett! 
Blåtannfunksjonen skulle være enkelt og joda..Vi fikk kontaktene fra den gamle 901 over på PC, men der stoppet det helt.
Da vi koplet telefonen til PC med kabel ble vi ikke stort klokere.
Til slutt måtte vi ty til Sony Ericssons online backupløsning. Denne var vanskelig å finne, men når vi først fant ut av det gikk det som en lek. MEN..man må være litt over middels interessert i data for å få det til.
Her burde noen gjort noe!

Telefonen er rask i oppstart og min gamle telefonliste blir perfekt med en gang. Telefonen er ekstremt lett å forstå og menyene er lagt opp enkelt og bra. Det store spørsmålet for meg er SMS.
Hadde telefonen het Rybak hadde jeg vært en SMS-frikar!
Meldingstjenesten er enkel og åpen og det er overraskende enkelt å skrive inn meldinger på displayet til tross for at skjermen er ekstremt liten og jeg er veldig uvant med touch.
Litt skuffende er det at alle meldinger legger seg samlet i en mappe.
De er altså ingen deling mellom "ut".. og "inn"-boksen og alle meldinger kommer opp som samtaler (som inntil nå har vært alternativt hos Sony Ericsson).
Med unntak av mappedelingen som ikke finnes er resten en vanesak.
Det går unektelig litt saktere enn før og det er utelukkende å skrive meldinger når man kjører bil. Ihvertfall dersom man skal klare å følge med på veien samtidig.
Jada..Jeg vet at dette er forbudt, men de fleste gjør det og jeg vil påstå at det er mindre trafikksikkert enn før for folk kommer ikke til å slutte å bruke mobilen selv om de sitter i førersetet!

Alt vi altså fryktet om størrelsen på denne mobilen blir snudd til positivt og aldri noensinne har vi hatt noe så lite med så mange funksjoner. Kan ikke finne noe annet negativt med denne enn at den er lettere å rote bort (men her kan du faktisk laste ned applikasjoner for å finne den igjen)

Jeg ser at noen andre som har hatt den på test har gitt den terningkast 6, men selv om telefonen er bra og overrasker positivt på de fleste måter er det ikke mulig å forsvare terningkast 6. Til det er det noen små ting som ødelegger.
Dette er både en prismessig rimelig telefon og den har allerede mer funksjoner enn de fleste andre, men jeg stiller meg svært undrende til at f.eks. kamera ikke har zoom, selvutløser, klippefunksjon eller noe annet i det hele tatt. Her kan du ta bilder, ta opp film, lagre og/eller sende. Man kan velge bort auto og sette på skumring,sport el.l. men det er også det. Ingenting annet og det er rett og slett for dårlig for kameraet i seg selv tar flotte bilder! Det mangler også linsebeskytter...igjen.

Det at telefonen heller ikke har blogfunksjon som har blitt så vanlig på SE-modeller blir dumt, og enda verre er det at i skrivende stund ikke finnes en eneste kurant blog-applikasjon å laste ned heller. Man har Wordpress, men dette er liten verdi da de fleste med SE allerede har en Blogger-konto.
Nå er dette absolutt løsbart da man enkelt kan blogge både fra E-post og MMS, men når telefonen både har Facebook og en drøss med applikasjoner for Twitter burde Blog vært et absolutt must!

Lyden på telefonen er fortreffelig. Så fortreffelig at jeg tviler på om Hellstrøm kunne satt sammen noe bedre.
Tilogmed om man logger seg på youtube (standard applikasjon) og kopler på de medfølgende øreproppene
blir lyden ekstremt god - selv på videoer med dårligere kvalitet dersom man har koplet opp med 3G eller annet når ikke Wi-Fi er tilgjengelig.

Jeg har sett et par andre tester der den har scoret høyt på batteritid, men jeg lurer litt på hva de da egentlig har testet. Ved normalt bruk er kanskje batteriet helt ok (spiller liten rolle for meg som lader hver natt uansett - man vet aldri), men ved å bruke nettet og andre funksjoner jevnt og trutt var det bortimot slutt etter 5 timer.
På den ene siden er 5 timer meget bra, men på den andre siden vil noen hevde at det ikke er holdbart.
Jeg sier midt på treet, men det kan altså lønne seg å ha en lader i nærheten. Både hytteturen og flyturen kan bli en utfordring.

Og når man først kommer til det punktet må jo laderen nevnes. Her kan du lade via USB, men kjære Sony Ericsson..Kunne dere ikke hatt standard Mini-USB da?Så mye enklere for folk flest, miljøbesparing, produksjonssparing og jeg vet ikke hva...men man skal vel ha inn noen vekslepenger på dette også da.
(Eller er det dette som blir den nye standarden som alle snakker om?)
Det medfølgende ekstradekselet (i grått) til batteriet er ment for å piffe opp den sorte telefonen er bare tull etter min mening.

Nettleseren er grei nok, men som tidligere er det bare å få byttet den ut med Opera med en gang. (Ligger gratis under applikasjoner). Skal man sitte å lese nettsider vil jo tommelen komme i veien hver gang man skal bla iom. denne modellen bare har touchskjerm, og hadde de utstyrt den med et rullehjul tror jeg terningkast 6 ville vært fryktelig nærme.

Men alt i alt en meget positiv opplevelse.....så langt.
Vi venter spent på fortsettelsen fra Sony Ericsson om dette er trenden.
Kanskje en konservativ bonde er overtalt til å følge med inn i det 21.århundre?

Telefonen kan kjøpes hos www.okelektriske.no - OK Elektriske AS

Telefonen får pluss for:
*Perfekt størrelse, ligger godt i hånden,
*ser og kjennes eksklusiv ut.
*Enkle menyer,
*enkelt å laste ned nye programmer, oppdateringer og tillegg,
*meget god lyd,
*relativt rask
*Mye for pengene

Telefonen får minus for:
*Selv de "obligatoriske" funksjoner på kamera er fjernet,
*touchskjermen kunne hatt ren touch slik som forgjengeren; Satio. Isteden må man bruke fingertuppen noe som gjør det litt vanskelig å treffe og umulig å bruke om man er fuktig.
*Vanskelig å bruke i sterkt lys

4 kommentarer:

Kjell sa...

Det er da ikke så vanskelig å overføre kontakter?
1. På gammel telefon: kopier til SIM
2. På ny telefon: kopier fra SIM/ evt les og lagre rett på SIM.

Har ikke telefonen din denne funksjonen som standard, så kryr det av SMS-apps på androidmarkedet.

Bloggapp for Blogger.com: AndroBlogger

Hilsen Kjell som venter på Android 2.1 til Heroen sin.

ok paintball sa...

Man kopierer ikke 1000 kontakter via SIM. Det er nok fortsatt en stund til SIM-kort takler slike mengder data.

Dessuten, ved å kopiere fra og til SIM mister man taginfo og alle tegn utover de første 14. Ingen bra løsning.

Androblogger fungerer ikke på noen måte som en innebygget blogger gjorde på de tidligere modellene og det er da faktisk lettere å bruke MMS eller E-post (færre tastetrykk).

Androblogger har også en lei tendens til å henge seg opp og ikke slippe igjennom bloginnleggene før det har gått lang tid (Androblogger skal visstnok komme med en oppdatering innen rimelig tid).

Androblogger ligger heller ikke i Sony Ericssons marked og gjør det nesten umulig å laste den ned om man ikke er langt over middels datainteressert.

Unknown sa...

heisann. jeg har den telefonen nå. og den slo seg av over natta. og nå vil den rett og slett ikke på lengre.. har bare hatt den i en mnd. og brukt den fint! så- NEI. jeg er uenig. den var fin og sånt og grei, helt fram til dette. jeg ville for noen dager siden vært enig med den 5du ga den. nå sank det plutselig bare til 2. En telefon skal da holde i mer en 1månede!?

ok paintball sa...

Hei du. Jeg hadde dette problemet en gang helt i begynnelsen, men fikk den i gang igjen ved å kjøre en hardreset. Knappekombinasjon jeg fant på google.

Jeg er ganske sikker på at dette sletter alt på telefonen, men da får du den ihvertfall i gang igjen. Har kun skjedd meg en eneste gang.

Ganske sikker på at jeg gjorde følgende:

Hold the Left and right buttons located beneath the display
Press and release the Power button