mandag, oktober 18, 2010

Man har ikke fedme-man jobber med saken


Kari Jaquesson fikk pepper forrige uke etter uttalelsen -man har ikke fedme,men er feit.
Jeg skjønner ikke all kritikken. Jaquesson har langt på vei rett.
 Det finnes selvsagt en drøss med mennesker der ute som ikke kan noe for det så man skal være forsiktige med å skjære alle over en kam, men at vi mennesker både er late og litt teite kan det vel ikke være så mye tvil om. Selv veier jeg nok omtrent det jeg skal pluss noen få kg. men det er klart jeg aller helst skulle byttet ut 8-10 kg.fett med muskelmasse, men samtidig er jeg ikke dummere enn at jeg forstår at en bolle med smågodt (bildet) kun slanker lommeboka og jeg nekter å tro at resten av verden er dummere enn det.

Det som irriterer MEG i denne saken er at overformynderiet gjør sitt beste for å benytte debatten til å fremme forslag for flere regler og enda mer kommunistisk tankegang. "Gjemme søtsakene i butikken" ?? Det er omtrent bare vi her på berget som bruker tid på å lage Donald Duck-regler. Lurer på hvor mange som sluttet å røyke når de sensurerte den hyllen? Nå skal de vel øke aldersgrensen til 20? Mange begynner å røyke når de er rundt 14-15. Det er et faktum. Tror politikerne at disse ikke vil begynne før de er 16-17 dersom de øker til 20 års-grense? Eller tror de at butikkbetjening lettere ser at man er 20 enn 18 slik at man kan nekte? "Mer avgifter" ? Tror virkelig noen at det vil hjelpe? De som vil ha kjøper uansett og det er neppe søtsaker,sigaretter og bensin folk kutter ut. De ærligste kutter vel heller litt på brød og melk og de andre unndrar vel bare litt skatt allikevel? Det er faktisk slik verden fungerer.

HVORFOR MÅ DET HELE TIDEN KOMME PÅBUD OG FORBUD FOR Å "hjelpe" DE SOM IKKE KLARER SEG SELV? Jeg kan garantere at jeg ikke hadde hatt sixpack nå uansett hvor dyrt godteri var eller hvor godt sladdet kroppen til røykpakken var da jeg vokste opp! Hadde vi bare hatt halvparten av overformynderiet og dobbelt med fornuft hadde ingen av disse tingene vært noe problem. Det går an å bevege seg litt selv om man ikke gidder svette rundt på helsestudio og det går an å ta trappa istedenfor heisen. Og...dersom folk har lyst til å være litt feite så er vel det eget valg og de må få lov til det. Ukebladene skriver side opp og side ned om folk som "endelig klarte å gå ned i vekt" men har du noengang sett en forside med "endelig opp i vekt. Nyter livet" . Neppe! Men de finner faktisk de også. Hvor mange ganger har du ikke hørt noen har lagt ut til en tynn en. . . "herregud så tynn du er" eller "du kunne vel med fordel lagt så deg litt". Hvorfor går ikke samme menneskene bort til en overvektig og sier "herregud så feit du er" ? Er det liksom så mye verre? Samme greia begge deler. Den ene kan slanke seg og den andre kan fete seg opp. Det er bunnlinjen, men du og jeg har ingenting med det! Det er realiteten og folk må få være som de vil! Det er vel det på innsiden som teller? Sto slik i lærebøkene mine! Jeg sluttet å røyke for noen år siden etter 30 om dagen i 16 år,men jeg sluttet fordi jeg selv skjønner at det er sterkt begrenset hvor sundt det er å påføre den salige blandingen ned i sine egne lunger. Hadde det ikke vært for overdrivelsen til Høybråten rundt røykeloven skal du se jeg hadde sluttet et år tidligere. . . Prisøkningen gjorde ikke annet enn å irritere allikevel og dersom staten ikke hadde vært så dobbelmoralist med skatter og avgifter hadde garantert sigaretter vært forbudt eller på blåresept for lenge siden. Jeg sier. . Har du lyst til å røyke så må du for all del gjøre det men det er lov å vise hensyn til andre. Har du lyst så godteri så hugg innpå. Det er dine penger,din helse og din kropp. . . Visse politikere forsvarer avgiftene med at det er en del av dette som er helseskadelig og samfunnet må betale i dyre dommer til sykekassa. . Javel,men hvor mye betaler samfunnet til uviktig forskning? Hvor mye koster Donald Duck-lovmakerne samfunnet å ha i "jobben" sin istedenfor å bruke tiden sin, tiden MIN, på noe fornuftig? Uten ønske om å såre de som uforskyldt har havnet i sin livssituasjon tror jeg Jaqueson langt på vei har rett. Folk må ta ansvar for sitt eget liv! Når folk står på tv og ber om strengere lover rundt reklame og sukker fordi det er med på å gjøre folk ufrivillig fete, ja da vil jeg ubetinget påstå at det er brukt for lite penger på skolevesenet for det er hos enkeltindividet feilen ligger. Velbekomme og vær glad i den nasan du har!
Published with Blogger-droid v1.6.2

4 kommentarer:

Anonym sa...

TOUCHÈ !!!! :-D

Hege sa...

Har likt den kjærringa helt frem til nå. Nå tåler jeg ikke trynet på henne lenger. Men så er jo jeg blant en av de hun snakker om da :P
Men selv når jeg trener aktivt 3 dager i uken + passer på hva jeg spiser så går jeg jo søren meg ikke ned i vekt. Frustrerende ja, og ennå mer sårende når ei trenings ekspert kommer med en slik uttalelse for å si det mildt. Selvtilliten blir på topp den da :P

Menmen.. hun kan seile sin egen sjø.
Og ja, enig i at mange av oss er ufattelige late, men det er ikke alltid der problemet ligger dessverre.

ok paintball sa...

Som jeg skrev så håper jeg ikke noen tar det ille opp, for min "kritikk" er rettet til de (meg foreksempel) som trykker innpå men ikke gidder trene, og ikke minst ...enda verre... de som mener sjokoladereklame burde være forbudt, at det bør være avgift på rulletrapper osv. Det er helt LATTERLIG og for meg helt uforståelig.
Jeg kan til dels skjønne tobakk og alkohol for dette er raskere skadelig ved misbruk, men å gjemme sjokolade og potetgull så ikke folk skal bli fristet er helt hinsides.

Selvsagt er det mange som ikke kan noe for slikt og de har all min respekt, men jeg tror heller ikke det var disse Jaquesson var "ute etter" uten at jeg på noen måte kan prate for henne.

Så lenge du,Hege, vet med deg selv at du gjør alt du kan så syntes jeg det får være mer enn nok. Da bør du være stolt av deg selv. Ikke mer, ikke mindre!

Et lite paradoks er forøvrig (ihvertfall i min verden) at veldig mange av de menneskene som "står frem" etter å ha slanket seg masse plutselig har mistet noe av utstrålingen sin. Pene mennesker med noen kilo for mye går ned i vekt og ser plutselig dratt ut? DET er et paradoks.

Nei, som jeg skrev, vær glad i den nasan du har :-)

Men igjen altså..(om det ikke kom klart nok frem i innlegget mitt) så var det latskapen og tankegangen til folk (og som vanlig et sleivspark til politikerne) og absolutt ikke på noen måte noen andre!

Joar sa...

Selv er jeg ikke tjukk, jeg er feit.
Jeg liker mat, røyk, alkohol og det og kjøre bil. Er så frekk at jeg atpåtil kjører trimmet bil. Må jo det for og få dratt med flesket mitt rundt på veien:)
Men det er mine knær som sliter i trappen, ikke politikerne. Det er jeg som peser som et udyr bare jeg må løpe noen meter. Selvsagt kunne jeg spise mindre, kutte ut alkohol og spise grønnskaer istedenfor og røyke og sykkle istedenfor å bruke bil. Men det er min kropp, min lommebok og jeg regner med. Ærlig talt at jeg ender død av hjerteinfarkt eller har kjørt meg ihjel før pensjonsalder. De eneste som får lide for dette er de som skal bære meg så får håpe de har sterk rygg for jeg trives. Jeg nekter å slanke meg og leve lenger bare for å sitte på et hjem og heve pensjon i noen år ekstra. Hva er vitsen med et langt liv om jeg ikke kan få leve det slik jeg vil?
Jeg liker ikke direkte det jeg ser i speilet, men jeg må ikke studere meg så da trenger pokker ingen andre det heller. Jeg er ikke større enn at folk kan se en annen vei om de ønsker det. Jeg gikk ned 20 kilo, jeg ble ikke noe lykkeligere av det faktisk, Så til politikkere, hold kjeft og la folk leve slik de vil. Skal dere forby alt så begynn med og forby dumme polk uttale seg på tv og i media ellers.