onsdag, juli 28, 2010
Tyrefekting vs. kanonball
Den spanske regionen Catalonia vedtok i dag å forby tyrefekting fra og med 2012. Det vil si at all form for tyrefekting vil være en straffbar handling etter 2012 akkurat som det har vært på Kanariøyene siden 1991. For oss som bare ser på dette som rent dyreplageri er dette et skritt i riktig retning, men årsaken til at Catalonia forbyr er mest sannsynlig politiske årsaker fremfor dyrenes velferd -men uansett en bra ting.
Det jeg ikke forstår da...hvorfor kan man ikke møtes på halvveien? Hvorfor kan man ikke fortsette med tyrefekting, men uten de makabre delene av det? Dersom en kjekkas i (altfor) trang trikot og tåpelig hatt på hodet har lyst til å vifte med rødflagg foran en stut er det jo minimalt galt i det. Risikoen er omtrent like stor for begge to. Oksen kan skli og strekke et leddbånd og kjekkasen risikerer jo omtrent bare det som alle andre gjør når de møter et dyr som er større enn seg.
Jeg skjønner jo at dette med tyrefekting er tradisjon som sitter svært dypt hos noen folkeslag (slik var det vel også med kanibalisme?), men jeg er helt sikker på at scenarioet uten sverd, spyd og annet djevelskap vil være minst like underholdende og alle får det omtrent som de vil.
Noen mener jo Rodeo også er dyreplageri, noe jeg personlig tviler sterkt på -ihvertfall der det blir gjort i seriøse former og der man har økonomi til å ivareta både dyrets og menneskets sikkerhet og ved å fjerne styggedom-elementet fra tyrefekting ville de to stilt ganske likt.
Jeg mener...trikotfyren får jo i høyeste grad vist at han er mann og alt det våset der ved å stå å vifte med kluten foran Ferdinand på steroider. Blir man mer mann dersom man stikker dyret med spyd skjult under teppet? Sable det ned med nyslipte sverd godt gjemt i forkleet -eller få hjelp av -ikke-fullt-så-tøffe-menn- med lange spyd ridende på hest? Jeg vil påstå at de hadde vært mer menn -tilogmed kvinnene hadde vært mer menn- dersom de ikke hadde benyttet feige våpen.
Bullfighting kunne blitt bulldodging? De fleste likte kanonball i gymtimen på skolen og for de som fortsatt er glad i kanonball måtte jo det ultimate være å bytte ut ballen med en ekte stut?
Dersom Ferdinand vinner kampen burde han jo vært plassert på kløverenga med en medalje og kanskje en barmfager kvige frem til neste tøffing var klar til å prøve seg. Dersom trikotfyren vinner burde jo stuten (han med fire ben altså) vært stemplet udyktig og ført tilbake til stallen der han kan fortelle arenahistorier til de andre storøyde resten av sitt liv. Og kanskje han tilogmed kunne vist frem et arr på kneleddet etter et stygt fall i "kamp" med en trikotfyr? -"Men dere skulle sett hvordan mennesket så ut"........
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar