tirsdag, august 03, 2010

Spillegalskap eller stormannsgalskap?


7995-Ikke for nordmenn.
En gang i ny og ne skal vi nordmenn absolutt gi de andre landene noe å le av men hvor lenge er egentlig ting morsomt?
Jeg har ventet lenge og vel med å kommentere vår nye lov som trådte i kraft 1.juni i år.
(Noen ganger må man både puste, telle og i det hele tatt ta seg sammen med alle midler)

Kort fortalt er den nye loven en lov som sperrer alle norske kort som betalingsmiddel til pengespill i utlandet. En lov som i utgangspunktet er så på trynet at jeg ikke klarer å beskrive det med ord, men en lov som også gjør det umulig for skikkelige folk å benytte seg av sine lovlige betalingsmidler på steder i utlandet som er registrert som korttransaksjonskode 7995 (steder som også har pengespill).
Dersom f.eks.bensinstasjonen benytter denne koden får du ikke, med ditt norske kort, kjøpt så mye som en brus eller en vaffel! Og hvorfor ikke? Fordi det norske kulturdepartement skal forebygge spillegale nordmenn å benytte seg av pengespill i utlandet. Jeg legger litt ekstra trykk på utlandet, for dersom du absolutt skal spille deg fra gård og grunn så er det selvsagt helt ok at du gjør det hos Norsk Tipping. "5 ukers leverer du i kassen der borte, gårds og bruksnr. i kassen bak der igjen-ha en fin dag."

Hva blir det neste? Kortet virker ikke der man får kjøpt alkohol? Blandevann? Vann?
Og hva er egentlig transaksjonskoden på prostitusjon?

Det er allerede flere eksempler på at norske folk med betalingsdyktighet i massevis ikke får benyttet sine bankkort på restauranter og bensinstasjoner, og det sier seg vel stort sett selv hva du som nordboer vil oppleve når du skal ta inn på Hilton Hotell i Las Vegas.

Dette er så hinsides all fornuft at jeg først trodde det var en spøk. At vi godtar det er for meg helt ubegripelig,

Hvorfor skal ikke det norske folk kunne gjøre hva de vil med sine egne penger? Har noen lyst til å spille bort hver eneste krone de har, naboens kroner og bankens kroner...ja, så gjør de vel det uansett.
Og om noen har lyst til å spille litt -normalt- for DET er ikke ulovlig, så får man altså ikke lov til det. Av overformynderiet. Nok bør snart være nok...

Dagens VG forteller om en kar som ikke fikk benyttet sitt kort på restaurant på ferie, så han gikk på det lokale kasinoet (!) og tok ut penger. Morn du...!
Vår konstituerte statssekretær syntes dette hørtes litt rart ut.   .....!!!

Samme kontor mener at løsningen vil være at disse stedene (enkelt nok) benytter seg av en annen kode og ikke bruker gamblingkoden sin på frokost og buffe. Hovmod står for fall....!
Tipper Richard Branson skal ha styremøte i løpet av høsten for å forandre sine Virgin-koder ettersom han alene kommer til å bruke opp oljereservene til Norge AS.

Jeg kan ikke EØS-reglementet og jeg kjenner ikke til internasjonale lover for bankvirksomhet og andre ting som kan være medvirkende her, men jeg vil allikevel stille spørsmålstegn ved om dette faktisk er lov?
Er en slik lov lovlig? Kan norske bankkunder virkelig umyndiggjøres på denne måten?

Parallelt blir det norske folk oppfordret til kun å bruke kort. Altså ikke ha på deg kontanter og ikke bruk kontanter...

Og hvor kriminell ER egentlig Petter Northug sett med norske øyne? Han drikker Red Bull hele vinteren og gambler hele sommeren.

Er det ikke nå på tide at man stemmer ved valget på litt annet grunnlag enn tradisjon?
Jeg prøver å ikke være altfor politisk generelt, men noen ganger er grensene nådd.
Jeg vet ihvertfall hvem jeg ikke skal stemme på.


I mellomtiden betaler jeg gladelig med mine kontanter på restaurant, så får de som tar i mot oppgi hva de vil , jeg spiller på de spillene jeg vil og jeg forlanger at kortet mitt virker når jeg trenger det...for det er jo ikke sikkert jeg har flere kontanter når jeg skal betale maten jeg har spist på et hotell med kode 7995.

....hvordan er statssekretæren på oppvask?

Ingen kommentarer: