mandag, juli 26, 2010

Formel-1: Snart hverken Formel eller 1


En gang syntes jeg kanskje Formel-1 var den tøffeste sporten i hele verden og inntil 2009 hadde jeg ikke gått glipp av et eneste løp på elleve år (!)og jeg har fulgt formel-1 tett siden 80-tallet. Dette er det ypperste man kan oppleve i bilsportsammenheng og merkenavnet formel-1 har skapt den ene legenden etter den andre.
Formel-1 har alltid, naturlig nok, vært fulgt av kontroverser. Alt i fra tragiske ulykker til politikk, men (og her kommer jeg til poenget) de siste årene har det (etter mitt syn) blitt revet mer og mer ned av hyppige regelendringer etter lappeteppeprinsippet, politikk og arrogant gubbevelde.
Jeg begynte sakte men sikkert å miste interessen (det er selvsagt fortsatt en latent, inngrodd fasinasjon for sporten som alltid vil være der - Kan vi nå kalle det et elsk/hat-forhold?) da løpene begynte å bli mer avgjort utenfor banen enn på banen. Og i tillegg avgjort av menn utenfor banen istedenfor de på banen.
Man skal liksom kjøre billøp og da hører det med en del ting. Nå kan selv den minste raceincident føre til at en fører mister plassen sin eller blir straffet på andre måter etter at løpet er ferdig.
Jeg er for videodømming i fotball (Jeg driter egentlig i fotball) nettopp fordi noen kan se på hendelser og bedømme hva som FAKTISK skjer istedenfor å la tilfeldigheter eller partiske meninger avgjøre kampene, men Formel-1 har strekt strikken for langt den andre veien.

I flere år rundt århundreskiftet var formel-1 nesten "kjedelig" på grunn av den enorme dominansen til 7 ganger verdensmester Michael Schumacher og hans (den gang) uslåelige Ferrari. En dominans som den gang nesten bare kunne beskrives som kjedelig, men som i dag kan ses tilbake på noe som kan kalles historisk.

Men så skulle det bare bli verre. Gretne gamle gubber fulle av arroganse, enevelde og stinne bankkontoer styrer sporten dit de vil og det er så langt fra åpenhet og kommersiell underholdning som man bare kan komme.
Juks innad i teamene og politikk på høyt plan gjorde ikke tingenes tilstand stort bedre og de siste par årene har det toppet seg med regelendringer på regelendringer...i grunn bare for å oppheve eller kladde på tidligere lite gjennomtenkte regelendinger, inkonsekvent dømming og til stadighet små incidenter som blir straffet av løpsledelsen både timesvis og dagesvis etter at bilene har kjørt i mål.
At dette skjer..DET kan jeg akseptere, men at det skjer hele tiden er latterlig. At det i tillegg da skjer gang på gang....på gang..og det ikke engang er konsekvent..Det er hårreisende.

I dag fikk vi nok et eksempel etter at årets løp på Hockenheim har gått av stabelen. Løpet blir regelrett fikset.
Ja, for det er akkurat det som skjer. Teamordre er forbudt. Dette er vedtatt og siden "skandalen" for noen år siden der Ferrari sa de etterhvert så velkjente ordene over pit-radio: "Let Michael pass for the championship" til Rubens Barrichello har det aldri vært tvil om dette. Alle er klar over at stallordre nå er forbudt.
Stadig opplever vi allikevel stallordre. Noen dårlig skjult, andre igjen litt mer kreative.
(For the record: Jeg har aldri hatt noe i mot Let Michael pass episoden men den gang var det heller ikke forbudt)

Anyway...Stallordre er nå forbudt men allikevel klarer Ferrari i dag å komme med den klareste stallordre over pitradio på flere år:


Felipe Massa leder dette løpet helt klart og etterpå klarer de å skylde på at Alonso kan passere på grunn av en bomgiring.

Jeg ser til min glede at FIA ihvertfall har reagert med å ilegge det røde teamet en bot på 100.000 dollar for å ha brakt sporten i vanry (Hadde de gjort såpass dersom ikke hele verden hadde hylt etter løpet?), men det er nå det gjelder. Vil de følge opp med en passende straff som faktisk har en betydning?
Dersom de gjør det skal jeg beholde troen på sporten litt til - Dersom de ikke gjør det så har Formel-1 satt nok en spiker i kistelokket for sin egen fremtid.

That was probably the clearest teamorder I`ve ever seen: (Red Bulls Christian Horner)


Hadde det vært opp til meg skulle Fernando Alonso mistet alle poeng innkjørt i dette løpet og Felipe Massa burde også vært fratatt noen poeng (ingen av de to er jo skyldig i dette, men de er i høyeste grad med på det).
Jeg ville i tillegg startet begge to bakerst i neste løp. Boten på 100.000 dollar har ikke så mye å si allikevel.
Red Bull er den rette vinner av løpet i dag.
Alternativt får de gjøre om på reglene og gjøre stallordre lovlig fra og med umiddelbart!

Jeg liker kontrovers, -kontrovers er bra, men når man kjører formel-1 kø i 1,5 timer og avslutter med at de selv får bestemme resultatet og da på ulovlig vis er ikke akseptabelt i min verden.

Det er forøvrig relativt høye summer i spill hos bookmakere og spilltjenester rundt i verden og det er vel ikke nødvendig å gå inn på dette? Hvordan hadde man reagert dersom dette skjedde i tippeligaen eller V75?
(Det er absolutt ikke utenkelig. F.eks. at et lag får beskjed om å tape en kamp med vilje for å få annen motstander i neste kamp el.l.)
"Fiksing av sportsarrangement" - Ikke særlig pent.

Nå får vi se hva pampene er gode for og jeg venter i spenning på resultatet av dette jukset som utspiller seg for åpen scene.

Ønsker DU å diskutere Formel-1 kan du besøke formel-1.no`s diskusjonsforum eller gå inn på viasat motor sine facebooksider.

Mener du at jeg er helt på jordet i denne saken må du gjerne plante din mening i kommentarfeltet.

Ingen kommentarer: